ANALIZA: Hrvati bi godišnje uštedjeli 150 milijuna kuna da se umjesto naplate po kilometru uvedu VINJETE

HAC bi s vinjetama imao 150 milijuna eura manji prihod, piše u srijedu Jutarnji list, donoseći mišljenja stručnjaka o tome zašto nemamo sustav naplate cestarina kao u Sloveniji i Austriji.

Hrvatska bi za otprilike dvije, tri godine trebala dobiti novi sustav naplate cestarine. Odluka o novom načinu naplate donesena je još prije pet godina, a u javnosti je posljednjih nekoliko tjedana ponovo pokrenuto pitanje uvođenje vinjeta kao najboljeg sustava naplate, dok se novi sustav smatra lošim i preskupim.

U Hrvatskoj se cestarina naplaćuje po prijeđenom kilometru, a tako će ostati i s novim sustavom. Cestarina će se naplaćivati očitavanjem tablica ili preko ENC uređaja. Novi sustav omogućit će upraviteljima autocesta uvođenje mnogobrojnih modela naplate cestarine – različite cijene tijekom dana, po danima u tjednu ili tijekom različitih godišnjih doba – te će se i na taj način pokušati privući vozače na autoceste.

Profesor Marko Ševrović s Prometnog fakulteta u Zagrebu tvrdi kako je Hrvatska naplatu cestarina putem vinjeta trebala uvesti prije 15 godina i kako bi to sigurno rezultiralo većim prometom autocestama, većim gospodarskim razvojem područja uz autoceste te bi u konačnici dovelo do rasta BDP-a.

“No, danas, kad je došlo do tehnološkog razvoja, uvođenja 5G mreže i razvoja plaćanja pomoću aplikacija, vinjete su stvar prošlosti. Uvođenjem vinjeta Hrvatska bi u ljetnim mjesecima na autoceste dovela još veći broj automobila, napravila bi se dodatna zagušenja u obalnim gradovima jer bi se strance poticalo da za relativno malo novca koriste naše prometnice”, smatra. No, vinjete za tjedan ili mjesec dana često koštaju razmjerno osjetno više od onih godišnjih, tako da turisti najčešže zapravo plaćaju više s vinjetama nego što bi platili da im se zaračuna po prijeđenom kilometru, a stanovnici manje, što nitko očito ne uzima u obzir.

Prema dostupnim informacijama, simulacije pokazuju da bi u slučaju da se u Hrvatskoj uvede isti model naplate cestarine kao u Austriji ili Sloveniji, HAC-ov godišnji prihod bio manji za oko 150 milijuna eura, što bi se, tvrde u HAC-u odrazilo na kvalitetu održavanja prometnica, ali i na uredno otplaćivanje kredita, piše novinar Jutarnjeg lista Krešimir Žabec. No, naravno, to bi se isto tako odrazilo i na džepove Hrvata koji često i nemaju drugog izbora nego koristiti auto cestu…