Utorak, 21. siječnja 2025.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 16. 9. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Reci samo jednu riječ, Gospodine

Lk 7,1-10

 

Pošto Isus dovrši sve svoje besjede narodu, uđe u Kafarnaum. Nekomu satniku bijaše bolestan sluga, samo što ne izdahnu, a bijaše mu veoma drag. Kad je satnik čuo za Isusa, posla k njemu starješine židovske moleći ga da dođe i ozdravi mu slugu. Kad oni dođoše Isusu, usrdno ga moljahu: »Dostojan je da mu to učiniš jer voli naš narod, i sinagogu nam je sagradio.«

Isus se uputi s njima. I kad bijaše već kući nadomak, posla satnik prijatelje s porukom: »Gospodine, ne muči se. Nisam dostojan da uđeš pod krov moj. Zato i ne smatrah dostojnim doći k tebi. Nego — reci riječ da ozdravi sluga moj. Ta i ja, premda sam vlasti podređen, imam pod sobom vojnike pa reknem jednomu: ‘Idi!’ — i ode, drugomu: ‘Dođi!’ — i dođe, a sluzi svomu: ‘Učini to!’ — i učini.«

Čuvši to, zadivi mu se Isus pa se okrenu mnoštvu koje je išlo za njim i reče: »Kažem vam, ni u Izraelu ne nađoh tolike vjere.« Kad se oni koji su bili poslani vratiše kući, nađoše slugu zdrava.

“I kad je Isus dovršio sve te riječi” – tako se obično prevodi. Uzmemo li grčki izvornik, ondje stoji: “I kad je Isus dovršio sve te riječi u uši naroda“. Kao da evanđelist želi reći, Isus govori izravno u uši, riječ treba da dopre do ušiju, a preko ušiju da dopre, da prodre do samoga srca. Isus traži otvorene i poslušne uši, posluh istini, o čemu govori i sveti Petar u svojoj Prvoj poslanici, prvoj papinskoj enciklici (1,22)!

Prethodni odsječak – Isusov govor mnoštvima na zaravni – završava veoma ozbiljnim upozorenjem, pa čak i prijetnjom: Čovjek mora paziti gdje, kako i na čemu gradi svoju životnu kuću. Litica, kamen, stijena ili pjeskovito tlo, na pijesku. Isus ne donosi nikakvu novu teoriju, nikakve nove spoznaje o Bogu, nego sve svoje slušatelje poziva na novi oblik života, životni hod u krajnjem pouzdanju u Boga.

Ne govori Isus o tome što je pravovjerno a što krivovjerno, nego govori o pravočinidbi, o životnoj praksi koja slijedi iz slušanja njegove riječi. I Luka veli, Isusove su riječi još uvijek odzvanjale u ušima naroda kad se spustio prema Kafarnaumu. Zemljopisno su Kafarnaum i Genezaretsko jezero otprilike dvjesto metara ispod razine Sredozemlja.

Već je otprije Luka pisao o vojnicima koji su spremni na pokoru i obraćenje, naime nakon Ivanove propovijedi (3,14), a njima se sada pridružuje i poganski, rimski časnik, satnik, koji ima nasmrt bolesna slugu, koji mu bijaše veoma drag i srcu prirastao. I kad je čuo da je Isus u blizini, šalje mu izaslanstva da mu izliječi miloga slugu.

Luka, kao pokršteni poganin, želi ponuditi i učiniti Radosnu vijest u svojoj inačici simpatičnu poganima i Rimljanima pa stoga prikazuje odnose Rimljana i Židova s ljepše strane, u ugodnu i privlačnu svjetlu. Tu istu misao nastavlja slijediti Luka i u Djelima apostolskim. Taj rimski satnik ima svoje zagovornike u židovskim sumještanima. Makar je stranac, pripadnik osvajačke sile, oni se zauzimaju za njega kod Isusa jer je prema Židovima dobrohotan, čak im je sagradio i sinagogu.

Rimski je satnik Židovima blagonaklon i darežljiv pa stoga mole Isusa da mu svakako učini to dobro djelo. I Isus se zapućuje sa starješinama u njegovu kuću. Međutim, kad je bio napovir kuće, šalje stotnik ponovno izaslanstvo s molbom, kako nije vrijedan da Isus uniđe u njegov dom, jer bi se Isus kao Židov mogao onečistiti u poganskoj kući, nego moli, da samo uputi, izrekne riječ, i bit će mu zdrav sluga.

Rimljanin vjeruje kako je Isus nositelj božanske punomoći i ovlasti, jednako kao i on zemaljske, kraljevske, delegirane. Vjeruje u Isusovu moćnu riječ koja je nabijena silom i pomazana Duhom, vjeruje da je Isus ovjerovljen izgovoriti takve čudesne riječi, da može otjerati demona bolesti i spasiti mu slugu. Djelotvornost te riječi ne zavisi od fizičkoga kontakta, on može postići svoju učinkovitost i u prostornoj udaljenosti.

Isus prepoznaje snažnu vjeru. Isus se sam divi vjeri toga poganina. Čovjek ga uopće ne poznaje osobno, licem u lice, o njemu je samo čuo neobične stvari. Isus je i sam zatečen i zaključno domeće kako takve vjere ne nađe nigdje i ni u koga u Izraelu.

Isus je poslan i poganima, i ovdje kao da se već naslućuje ono iz Djela apostolskih kad je Petar bio poslan rimskomu satniku Korneliju u Cezareju da krsti njega i njegov dom (Dj 10,1-11,18). “Blaženi koji povjerovaše, a ne vidješe”, reći će Isus Tomi (Iv 20,29). Poslije će pisati sveti Petar u svojoj Prvoj poslanici: “Njega ljubite, iako ga niste vidjeli. Još ga ne vidite, ali u njega vjerujete, i kličete od radosti neizrecivim i proslavljenim veseljem, jer postižete svrhu svoje vjere: spasenje duša” (1,8).

Cijelim svojim ponašanjem Isus nam želi posvijestiti kako postoji drugi svijet i poredak u kome nema zapovijedanja; nema nadređenih ni podređenih, nadčinjenih ni podčinjenih, već svijet razumijevanja i ljubavi, sućuti i pomoći, solidarnosti i skrbi, novi svijet koji on u svojoj osobi utjelovljuje. Želi nas prenijeti u taj drugi svijet iz koga on dolazi, svijet koji nas okružuje, božanski zrak koji udišemo.

Stotnik je u svojoj krajnjoj nemoći dodirnuo upravo taj Božji svijet, božansku nadmoć u Isusovoj osobi, i to bijaše početak njegova ozdravljenja i vjere, ali isto tako i ozdravljenja njegova sluge, momka. Spoznaje kako ne može zauvijek imati nad drugima vlast zapovijedanja, kako i on sam mora naučiti slušati, osluškivati, a ne gospodariti.

Nitko ne pripada nekomu drugomu, nitko nije vlasnik ni nad čijim životom, svi se moramo uključiti u Božji ‘sustav’ i poredak, kao sinovi i kćeri istoga oca, kao braća i sestre ovdje na zemlji. Stotnikov je sluga morao nasmrt oboljeti da bi i on i njegov gospodar iskusili ozdravljenje snagom Isusove riječi i postupka.

Gdje bi bilo naše osobno mjesto u cijeloj ovoj zgodi? Često smo i sami nemoćni i ne slutimo koliko snage i istine leži u našoj uzetosti, nemoći, samo kad bismo bili toga svjesni. Čekamo pomoć, a treba samo prihvatiti svijet i sebe, i tako ćemo aktivirati zapretane sposobnosti u samima sebi. Ponekad smo poput satnika, očekujemo spasonosnu riječ. Reci samo jednu riječ… Riječ koja podiže, koja liječi, koja približava čovjeka. Pogotovo ako onaj tko izgovara riječ nosi u sebi živodajnu, životvornu riječ, ako je bogat riječima i životom.

Isus je riznica prave živodajne riječi, pravoga života, njegova je riječ uvijek učinkovita. Isusova je riječ sposobna spustiti se u dubine srca, bića, ona otvara i stvara novi svijet i novu nadu. Izreći pravu riječ znači nerijetko spasiti čovjeka, spasiti brata pored sebe.

Čovjek stanuje u riječi. ‘Riječ je kuća bitka’, kazao je Heidegger. Prvo slovo Biblije jest ‘beth’, a ‘beth’ znači na hebrejskom ‘kuća’. Kao da se želi reći: Sve ovo što slijedi jest životna kuća, riječ kao kuća u kojoj se čovjek može nastaniti, u kojoj može obitavati, pronaći smisao i sreću. Biblija kao riječ – Božja –  u kojoj se možemo svi udomiti.

Sve je u riječi. U riječi se priopćuje sami Bog, u riječi stanujemo, riječ je najmoćnije sredstvo koje čovjek posjeduje. Ona je snaga i bogatstvo. S riječju počinje sve, s riječima svršava sve. Reci samo jednu riječ, pravu riječ, ljekovitu riječ, riječ koja je pjesma i melem.

Budimo služitelji i poslužnici prave Riječi, a da bismo to mogli biti, trebamo čudesno osjetilo, a to je sluh, slušanje, posluh. Htio bih tako duboko voljeti riječi da svaka od njih postane molitvom, tako se netko prelijepo izrazio.

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

Donald Trump prisegnuo kao 47. predsjednik SAD-a

Donald Trump je položio prisegu kao 47. predsjednik Sjedinjenih Država, otvarajući još jedan turbulentni četverogodišnji mandat s obećanjima da će pomaknuti granice izvršne vlasti,...

Zvonimir Troskot: “Uzlet europske desnice zbog loših ekonomskih odluka i krive migrantske politike”

  U ovoj epizodi podcasta ''Geopolitika i sigurnost'' Zvonimir Troskot razotkriva koliko saborski zastupnici zaista rade, analizira razloge političkih potresa poput Milanovićeve velike pobjede i...

Biblijska poruka 20. 1. 2025. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Staro i novo u Isusu Kristu

Mk 2,18-22                  Ivanovi su učenici i farizeji postili. I dođu neki i kažu mu: »Zašto učenici Ivanovi i...

Proroštvo svetice koju je svetom proglasio papa Franjo! ‘Ono što dolazi preživjet će samo četvrtina čovječanstva’

Jedna od zanimljivosti vezanih uz svetu Mariju jest proroštvo u kojemu je ona govorila o ‘tri dana tame’. Nazivali su je “Malenom Arapkinjom”, Glasnicom...

Jesu li Nepalci postali Hrvatima teret ili su Hrvati sami sebi postali teret?

Nedavno mi je jedan ratni kolega spremio fotografiju Nepalaca koje su vlasnici poduzeća Miviko d.o.o.Posušje iz Posušja zaposlili u nedostatku radne snage i napisao...