Ponedjeljak, 17. ožujka 2025.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 25. 2. 2025. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Tko je najveći u Kraljevstvu Božjem

Mk 9,30-37

 

Otišavši s gore, Isus i njegovi učenici prolažahu kroz Galileju. On ne htjede da to itko sazna. Jer poučavaše svoje učenike. Govoraše im: »Sin Čovječji predaje se u ruke ljudima. Ubit će ga, ali će on, ubijen, nakon tri dana ustati.« No oni ne razumješe te besjede, a bojahu ga se pitati. I dođoše u Kafarnaum. I već u kući upita ih: »Što ste putem raspravljali?« A oni umukoše jer putem među sobom razgovarahu o tome tko je najveći. On sjede i dozove dvanaestoricu te im reče: »Ako tko želi biti prvi, neka bude od svih posljednji i svima poslužitelj!« I uzme dijete, postavi ga posred njih, zagrli ga i reče im: »Tko god jedno ovakvo dijete primi u moje ime, mene prima. A tko mene prima, ne prima mene, nego onoga koji mene posla.«

Isus je na završetku svoga javnoga djelovanja u Galileji. Predstoji put u Jeruzalem gdje će nasilno biti okončan njegov život. Okreće se posvema svojim učenicima, njih poučava, oni su njegova duhovna djeca, oni moraju stasati u zrele, odrasle osobe koje će se moći suočiti s onim što predstoji. Stoga upravo njima posvećuje sve svoje slobodno vrijeme. Ali, koji je uspjeh, kakav je ishod njegova poučavanja? Porazan. Oni nisu shvatili smisao njegovih riječi. I bojali su ga se pitati. Tko zna zbog kojih razloga. Isus naime govori o svojoj nasilnoj smrti, govori kako će biti izručen poganima, ali kako će nakon tri dana uskrsnuti. To je opetovana najava muke. Tko to ne razumije, ne razumije i ne shvaća ni samoga Isusa. Njima ne uspijeva korigirati sliku Mesije koju sa sobom nose još od najranije mladosti. Misle na zemaljsko kraljevstvo, na osobni probitak, karijeru pa stoga među njima i prepirka oko prvih mjesta, ‘ministarskih’ stolica, kad dođe trenutak slavnoga mesijanskoga ulaska u Jeruzalem.

To je povod Isusu da im uputi nekoliko temeljnih smjernica, kakvi odnosi moraju vladati među učenicima, a kakvi trebaju biti u zajednici Kristovih učenika. Velik je samo onaj tko služi, tko u sebi ima Isusovo raspoloženje i duh služenja. Nije velik onaj tko teži i poseže za moću i vlašću, nego tko je na strani slabih, siromašnih, prezrenih. Upravo kao što to Isus bijaše cijelo vrijeme u Galileji, za svega svoga javnoga djelovanja sami Gospodin. Isus očituje svoju veličinu upravo u predanju svoga života, u službi do kraja, krajnjega samoponiženja. Ovdje imamo, tako reći, Evanđelje u srčici, u jezgrenici. Svi nebitni detalji, pa i pojedinosti iz Isusova života, govore zapravo o velikoj cjelini, sve je to dio jednoga silnoga, velikoga organizma i mozaika, sve se stapa i uklapa u cjelinu Isusove osobe.

Da od Isusa nemamo ništa osim ovoga odsječka, osim ove scene iz Markova Evanđelja, bilo bi nam dosta da shvatimo što je Krist htio i tko je on zapravo bio. U ovim riječima sadržana je tajna njegove osobe i poslanja. Marko stavlja ovaj prizor s djetetom kad se Isus već zaputio u Jeruzalem prema svome životnom finalu. Sve se nalazi u surječju života i smrti, uništenja i uskrsnuća, biti ili ne biti. Suvišno se prepirati oko prvih mjesta kad je u pitanju biti ili ne biti.

Koju mjeru postavlja Isus? Božje i ljudske mjere su nespojive, danas bismo rekli, inkompatibilne, nepodudarne. Božji svijet se stubokom razlikuje od svijeta ljudi. Ljudske veličine i veličina u Božjim očima nisu iste. Otkako je ‘svijeta i vijeka’ postojali su oni ‘gore’ i oni ‘dolje’. Nagon za ‘biti veći’ samo je konačni izričaj nečijeg kompleksa manje vrijednosti. I u Isusovim očima postoje oni koji su ‘gore i dolje’, samo s bitnim obratom. Posljednji, poslužitelj svih jest u Božjim očima prvi i najvažniji. Nismo li svakodnevno svjedoci kako nagon za vlasti i moći ostavlja iza sebe samo pustoš, opustošene životne olupine i srca, i u svijetu a i u crkvenim krugovima?

Što želi Isus od nas? Traži da se ispitamo kako živimo i za što se isplati uložiti svoj život? Isus stavlja pod veliki upitnik sve što mi smatramo životom i kako živimo. On ima i nudi viziju ispunjena, osmišljena života, viziju novog početka, novog rađanja, krštenja novim krstom (usp. Mk 10,38), prolaza kroz vatru i oganj koji će spaliti sve nataložene egzistencijalne krivotvorine i otvoriti svakomu mogućnost započeti kao malo dijete, živjeti životom otkupljene Božje djece. Ne uči li nas svakodnevno iskustvo kako su zapravo zbiljski sitni i maleni svi koji su se pred nama prsili i isticali kao moćnici i silni vođe u novu budućnost? Ispali su povijesno maleni patuljci oni koji su vodili narode i svijet iz nesreće u nesreću, koji su pokušali ozbiljiti nekakvu utopiju na ovoj zemlji, zemlju osobnoga i kolektivnog nedohoda.

Charles de Foucauld izrazio se kako Bog ne uvjetuje spasenje svijeta znanošću, pameću, inteligencijom, bogatstvom, dugim iskustvima i silnim talentima. Za Isusa nebesko blaženstvo ovisi o poniznosti, malenosti, o posljednjim mjestima, služenju, čistoći srca, o blaženstvima iz Govora na gori. Stoga nas Isus pita, kako živimo i za što se isplati živjeti. Isus stavlja pod veliki upitnik sve ono što mi nazivam životom. On ima pred sobom viziju novoga svijeta koji razobličuje postojeći kao krivotvorinu i laž. Treba započeti iznova, kao malo dijete, kao otkupljenik Gospodnji.

Ali ne u smislu postojećega sustava odgoja gdje nas se što prije žele izvući iz dječje obuće i odgojiti u ‘zrele’ i ‘odrasle’, u smislu onoga: „Još uvijek nisam dovoljno velik, nisam gotov, nisam savršen, nisam dovoljno marljiv, nisam samopouzdan, nisam dovoljno muško” i sl. Ljudi se žele što prije riješiti djetinjstva da bi onda cijeli život za njim čeznuli i sa sjetom se u nj vraćali, u raj djetinjstva. Kao da je djetinjstvo povezano s kompleksom manje vrijednosti.

O ‘velikim ljudima’ govori lijepo Mali Princ A. De Saint-Exupéryja. Mnogi odrastaju s mišlju kako su ljubljeni ne zato što jesu, nego stoga što nešto mogu pokazati, što se u životu dokazuju: u školi, na poslu, zvanju i sl. To je svijet Kaina i Abela, vječitoga suparništva, konkurencije, natjecanja i bratoubojstva. Vidimo iz Isusovih riječi kakav bi trebao biti svijet. On i njegovo ponašanje najbolji su tumač samih njegovih riječi. Stoga i riječ: Tko prihvati mene, prihvaća onoga tko je mene poslao. Svi smo mi zapravo samo braća i sestre Oca koji je poslao Isusa, koji nas je osposobio živjeti kao braća i sestre, na putu prema vječnosti, prepoznajući malenost i beznačajnost onoga što nam se čini velikim, a veličinu – doduše nepoznatu i skrivenu – u onome što nam se tako često čini malenim.

Vrijeme je da na pozornicu stupi Bog Isusa Krista s posve novim mjerilima koja je postavio jednom zauvijek Isus Krist uzimajući dijete kao primjer i mjerilo, a križ kao našu neminovnost do proslave. Tko u svoje zajedništvo prihvaća dijete, najnemoćnije, najneznatnije, najsiromašnije, prihvaća samog Boga, Božju slavu i Božju ‘šekina’ u svijetu. I jasno, tada se sve stubokom mijenja u nama i oko nas. Svetci nas tomu uče…

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

Budi (li) se Europa – kasno?!

Uistinu je, kako tvrdi Tusk, paradoks to što 500 milijuna Europljana moli 300 milijuna Amerikanaca da ih zaštite od 140 milijuna Rusa. Ali nije...

Ratni ministar obrane nikada nije služio vojsku: ‘Istina, mnogo sam o tome čitao’

Na  dan 16. ožujka 1945. godine, u Širokom Brijegu rođen je Gojko Šušak, ratni ministar obrane i najbliži suradnik prvog hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana....

Emotivni oproštaj Duvnjaka, Pešića i Karačića uz posebnu svečanost

Nakon utakmice rukometaša Hrvatske i Češke u Areni je održana svečana dodjela priznanja kojom je obilježeno više od tri desetljeća rukometne izvrsnosti, a kulminacija...

Koliko je ljudi bilo na prosvjedu u Beogradu?

U Beogradu je održan jedan od najvećih prosvjeda u povijesti Srbije protiv aktualne vlasti. Tišinom je odana počast poginulima u padu nadstrešnice u Novom...

Sjeverna Makedonija: U požaru u noćnom klubu poginulo preko 50 osoba

Najmanje 50 ljudi poginulo je u noćnom klubu u Kočanima, na istoku Sjeverne Makedonije, oko 100 kilometara istočno od glavnog grada Skoplja, gdje je...