Petak, 13. lipnja 2025.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Biblijska poruka 28. 5. 2025. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Duh uvodi u istinu Isusa Krista

 

Iv 16, 12-15

 

Reče Isus svojim učenicima: »Još vam mnogo imam kazati, ali sada ne možete nositi. No kada dođe on – Duh Istine – upućivat će vas u svu istinu; jer neće govoriti sam od sebe, nego će govoriti što čuje i navješćivat će vam ono što dolazi. On će mene proslavljati jer će od mojega uzimati i navješćivati vama.

Sve što ima Otac, moje je. Zbog toga vam rekoh: od mojega uzima i – navješćivat će vama.«


 

Duh je Nutarnji učitelj – Magister interior – kako veli sveti Augustin; onaj koji nas uvodi u istinu. Punu istinu Isusa Krista. Duh kao Čuvar nade, punina objave Isusa Krista, memorija Crkve. Duh kao tumač, zagovornik, kao odvjetnik. On tumači što se odvija u životu, što svatko od nas u sebi nosi, Duh to tumači i pojašnjava.

Židovski se mislilac Franz Rosenzweig izrazio: „Ono što čovjek u svome srcu razumije kao svoj vlastiti ljudski govor, riječ je to koja dolazi iz Božjih usta“. Samo u Duhu i po Duhu uspijeva jedinstvo riječi i života, riječi i djela, posvećivanja i svetosti. On je Duh Posvetitelj, po Duhu život postaje prozračan, jasan, čitav, cjelovit.

Nije najvažnije pitanje, tako veli jedan duhovni pisac, kako ću dosegnuti ljude, kako će moja riječ doprijeti do njih i njihovih ušiju, nego je krajnje značajno jesam li ja u skladu s riječju koju naviještam i izgovaram? Je li moj život sukladan onomu što vjerujem. Oplemenjuje li i pomazuje li Duh moju riječ? Živim li riječ koju naviještam, izgovaram, koju drugima upućujem?

U Isusa riječi i djela bijahu jedno, identični, nemoguće bijaše razlikovati jedno od drugoga. U njega riječi bijahu ono što je činio, riječi su zborile o njegovim djelima, a djela su sama po sebi govorila o Isusu. Riječ bijaše događaj, jer se sve odvijalo u Duhu. Nije on samo najavljivao, nije on samo govorio ili propovijedao, nego se pod njegovim rukama događalo čudo pretvorbe i preobrazbe, promjene i novoga života.

To je ono što danas manjka navjestiteljima. Kad bi u našemu osobnom životu zaživjela riječ koju propovijedam, naše bi riječi postajale djela, i svaki put kad bismo otvarali usta ili kad otvaramo usta da nešto kažemo, čudesa bi se događala. O tome govori Isus kad govori o Duhu koji će nas ispunjavati i uvoditi u puninu istine.

Duh čini da govori ne samo jezik nego i život. On stvara jedinstvo između riječi i djela. Život bi trebao biti pravi govor Duha. Tijelo je produžena ruka Duha, a jedinstvo Duha i tijela nosi pashalni značaj naše vjere. Duh Sveti teolog je uskrsnuća, uskrsnuće je njegovo djelo, i to se djelo izvija i rasprostire nad cjelokupnim stvorenjem.

Duh Sveti dar je par excellence, dar u izvornom smislu riječi, on je dar prije svakoga dara, dar nad svakim darom, on omogućuje svaki drugi dar. Duh je personalni izričaj same Božje biti i ljubavi koja vlada u Trojstvu. Duh je ljubav u osobi i kao osoba. On je dar u osobi i dar kao osoba. Crkva je samo Crkva Duha, tvorevina Duha na Duhove, a Duh je Duh Crkve.

S Isusom je, jasno, došla punina objave. Što bismo to još trebali znati? Nema toga. U Isusu je neistraživo blago mudrosti i znanja. Tko je ikada dosegnuo, dovinuo se ili dokučio do kraja Isusovu osobu? I tko je danas sposoban dokučiti tajne Isusove osobe? On je sama Božja Riječ, Božja istina među nama. I kad će i tko će moći shvatiti te božanske dubine u Isusu?

Cjelina istine, puna istina nije skup definicija ili dogma o Isusu, nije to ni teorija ni teološki sustav, nego je to objava samoga Boga u Isusovoj osobi. Njega slaviti i proslavljati znači dovršavati u svijetu njegovo djelo s pomoću Duha Svetoga. Duh Sveti ne će donijeti nikakvo novo Evanđelje.

Ne će on samo podsjećati, nego će uvoditi u dubinu, u široka prostranstva Isusove osobe, u rudnik u kome trebamo svednevice sve dublje kopati i istraživati, iznositi na vidjelo skrivena blaga. Isusovim odlaskom, smrću apostola nije završena objava kao što ni onoga jutra na Duhove nije završeno djelo Duha u Crkvi. Završena je službena javna objava smrću apostola, ali u Duhu spoznajemo dalje i dublje, šire i više. Sve ono bijaše samo veliki početak božanske drame traje koja i danas. Ono bijaše sjeme posijano, žir koji je stavljen u zemlju, te iz koga onda izrasta veliko stablo vjere.

I što je i tko je Isus? Nešto se božanskije ne može zamisliti, a nema toga tko bi bio čovječniji ili ljudskiji od njega. Snažniji od najsnažnijeg junaka, slabiji od najslabijeg roba. Najljepši od ljudskih sinova, kako govore crkveni oci, a isto tako bez lika i obličja bijaše, iznakažen, ruglo ljudi i naroda prijezir. Mudriji od svih mudraca i filozofa, a istodobno bezazleniji od svakoga djeteta i neodrasla čovjeka. Svetiji od svih svetih anđela i svetaca, a istodobno na njemu leži sva težina grijeha cijeloga svijeta. On nosi i oduzima grijehe i patnju svega svijeta.

Slobodniji od svakoga čovjeka, a okovaniji, vezaniji od najnižega, zadnjega roba. On naviješta riječ, ali je istodobno i Riječ. On je u dodiru s čovjekom sav oko, sav uho, sav jezik i sav riječ i govor. On je sama ikona, slika Boga živoga među nama. On je ono što kaže. A što izgovara, izgovara s moći i silom, u Duhu! Riječ mu je silna i moćna. To su morali priznati već na prvom koraku njegovi protivnici. On je i više od svoje riječi. Nitko ne poznaje Oca nego Sin i onaj komu Sin hoće objaviti. On je posvemašnja sloboda. Na nama je prigrliti i uživati tu slobodu djece Božje.

Cilj života s Duhom i u Duhu jest obraćenje. Sve drugo premalo je i preslabo. Život Duha u Crkvi mora voditi u tome smjeru. Kad se  to Božje djelo u svijetu odvrati i obrati od svojih putova u svijetu, postat će znakom da je Duh u njemu i da ga Duh vodi. Odgovor na zbiljnost Duha u Crkvi može biti samo poziv na obraćenje i svetost.

I taj poziv nosi u sebi značajku i odjeću radosti koja nije naša ljudska, nego dolazi odozgor. Duh je Duh istine i ljubavi. A gdje je Duh, gdje je ljubav, ondje je i oko. Ubi amor, ibi oculus. Ljubav vidi, otvara se, stvara u nama i našim srcima kulturu ljubavi i ljepote. Ljubav otvara oči da čovjek pravilno progleda. Da vidi potrebu i bijedu čovjeka, upravo kao što to bijaše Isus u svome životu. Oko i uho! Sav se pretvorio u osjetila da bi čovjeka podignuo iz njegove nevolje i iz zemaljskoga praha.

Fra Tomislav Pervan/Radiopostaja Mir Međugorje

Najnovije

Pozivamo Vas na predstavljanje projekta: GODINA VELIKIH JUBILEJA 13.6.2025. (na Antunovo) u 20 sati u hotelu Phenix u Sesvetama

Piše: glavni urednik Vlado Kolak Prezentacija projekta CROATON 1100, -nacrta , murala i monumentalnog spomenika u HB ! - Izložba slika likovnog ciklusa POVIJEST HRVATA -...

SVIJET PRED NOVIM VELIKIM RATOM: Izrael napao Iran. Ubijen zapovjednik Revolucionarne garde i više atomskih fizičara. Oglasio se i Trump

Izrael je rano jutros izveo zračni napad na ciljeve u Iranu, u kojem je, prema iranskim izvorima, poginuo visoki zapovjednik Iranske revolucionarne garde, kao...

Hitrec: Zakmardijeva škrinja povlastica: Ustaša iz 1643.

  Piše: Hrvoje Hitrec, Hrvatsko kulturno vijeće   Idu dalje Hrvatske kronike, doista ne znam koliko im je godina, ali bit će oko dvadeset. Koliko još, sam...

Biblijska poruka 13. 6. 2025. (Sveti Ante Padovanski) i tumačenje fra Tomislava Pervana: Učenici – Produžena Gospodinova ruka

  Mk 16,15-20   Reče Isus: »Pođite po svem svijetu, propovijedajte evanđelje svemu stvorenju. Tko uzvjeruje i pokrsti se, spasit će se, a tko ne uzvjeruje, osudit...

Borna Marinić: Voditelj podcasta “Gdje si bio ’91?” i borac za istinu o Domovinskom ratu ispričao svoju priču

Odavno je poznato da se u javnosti premalo govori o Domovinskom ratu i herojstvu branitelja koji su svojom mukom i žrtvom stvorili samostalnu i...