NAPLATA AUTO CESTA: Hrvati žele vinjete kao u Sloveniji!

ZA GODINU i pol dana naplatne kućice bi trebale nestati s hrvatskih autocesta, no ako se ostvare planovi vlade, cijena cestarina će se i dalje obračunavati na identičan način kao do sada, samo će vam se novac skidati s bankovnog računa ili ENC uređaja bez prolaska kroz kućice, piše Index.hr

Portali koji će biti postavljeni na autocestama automatski će vam očitavati registarske oznake pa vam skidati novac s bankovne kartice koju povežete sa svojim registracijama ili će vam očitavati ENC uređaj i skidati s njega, sve prema prijeđenim kilometrima.

Uvođenje takvog sustava na sve hrvatske autoceste koštat će oko 100 milijuna kuna. Možda nešto manje, a možda i znatno više jer su ponude koje su pristigle došle u velikim rasponima, od 80-ak milijuna eura pa sve do 244 milijuna eura, bez PDV-a.

Ono što je jasno je da vlada uporno kao rješenje odbija elektroničke vinjete i inzistira na tome da se autoceste i dalje naplaćuju po prijeđenim kilometrima.

Vlada je za odbijanje vinjeta kao modela koji bi prvenstveno građanima Hrvatske omogućio da putuju više, sigurnije i brže te da jednostavno više koriste autoceste čije kredite skupo plaćaju i kroz novac koji uplaćuju u proračun, već davala objašnjenja poput izjave ministra Butkovića da je novi sustav “vid elektroničke vinjete jer se klasične vinjete napuštaju”.

Butković, naravno, uopće nije objasnio tko to napušta klasične vinjete i na što točno misli. Naime, zemlje poput Slovenije jesu zamijenile lijepljenje vinjeta na vjetrobranska stakla elektroničkim vinjetama, ali su to i dalje ostale vinjete kojima se vozači voze neograničeno u određenom vremenskom periodu.

Pola godine kasnije ministar prometa izjavio je da – Hrvati ne žele vinjete. “Ispitivanje provedeno 2019. pokazuje da je 70 posto vozača bilo upravo za model ‘plati koliko voziš’ umjesto klasične vinjete. Sustav naplate klasičnim vinjetama polako se napušta, a ovdje je riječ o elektroničkom plaćanju cestarine bez zaustavljanja”, izjavio je prije četiri godine ministar Oleg Butković.

Naravno, nameće se pitanje kakvo je to istraživanje u kojem je 70 posto ljudi u Hrvatskoj reklo da ne želi vinjete. Istraživanje koje je spomenuo Butković je anketa na tek 600 ispitanika koju je za vladu i HAC 2019. godine provela agencija Ipsos. Ljudima su bile ponuđene tri opcije – sustav naplate “plati koliko voziš”, vinjete i opcija “ne znam”, no pitanje je bilo formulirano tako da je ljudima sugerirano da bi se u sustavu vinjeta naplaćivale ne samo autoceste nego i “većina državnih cesta”.

Jasno je da je takav sugestivan način postavljanja pitanja vrlo izgledno itekako utjecao na postotak u kojem 70 posto ispitanika odabire model “plati koliko voziš”, što Butković sada koristi kao argument i govori da su se Hrvati izjasnili da ne žele ankete.

Vlada nije ponudila ni jednu studiju o tome da bi vinjete bile u Hrvatskoj financijski neisplative ili dala bilo kakav ozbiljan argument protiv vinjeta. Umjesto toga se poziva na sugestivnu anketu sa 600 ispitanika. U Indexovoj anketi sudjelovalo je, prema njihovim navodima, oko 70.000 ljudi i 81 posto bilo je za vinjete. Za vladin model glasalo je 14 posto ljudi, a za dosadašnji model 5 posto.

Index je sada ponovio anketu, s dva ponuđena odgovora na pitanje “Kakav sustav naplate cestarine želite u Hrvatskoj?”, a trenutno je od 70.000 glasova 89 posto za elektroničke vinjete s vremenskim trajanjem, kao u Sloveniji, a 11% za elektroničku naplatu prema prijeđenim kilometrima kakvu zagovara Vlada.