Srijeda, 23. listopada 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Ovo je top 5 opasnih mitova o vožnji u zimskim uvjetima…Evo kako voziti i kočiti po snijegu…

S ‘punokrvnim’ zimskim uvjetima na cesti, ponovno su aktulani razni savjeti iskusnih i neiskusnih vozača o tome što se smije, a što ne smije raditi s vozilom na cesti prekrivenoj snijegom ili ledom.

Ovakvi mitovi su vrlo opasni, pogotovo za mlađe i neiskusnije vozače, piše AutoPress i dodaje kako ne treba slušati savjete raznih “stručnjaka” nego isključivo slijediti upute koje se nalaze u knjižici vozila i koje je propisao proizvođač vozila.

U ovom članku ćemo spomenuti neke od popularnih mitova koji se odnose na vožnju u zimskim uvjetima:

ABS se treba isključiti u vožnji po snijegu i/ili ledu!
Ovo nikako nije istina. Iako se ABS često aktivira prilikom vožnje u ovakvim uvjetima, ne biste ga trebali isključiti. Istina je da se s ABS-om produžuje zaustavni put, ali vam je pri tome omogućeno upravljanje vozilom (skretanje i izbjegavanje prepreka), dok običnim kočenjem (blokiranjem kotača) se gubi ta mogućnost upravljanja. Moderni ABS sustavi su toliko uznapredovali te imaju višestruku korist u odnosu na vozila bez ABS-a.

Treba isključiti sustave za kontrolu stabilnosti (prianjanje) vozila!
Ovi sustavi (ESP, DSC,…) se u uvjetima slabijeg prianjanja vozila (snijeg/led) aktiviraju prilikom proklizavanja kotača i smanjuju doziranje gasa ili aktiviraju kočnice na kotačima koji proklizavaju. Prilikom vožnje u ovakvim uvjetima vrlo je važno da su ovi sustavi aktivni jer oni najbolje iskorištavaju mogućnosti prianjanja vašeg vozila, bolje i od iskusnih vozača.
Ipak, postoje određene okolnosti gdje se može imati koristi deaktiviranjem ovih sustava. Ako ste zapeli u snijegu i ne uspijevate se izvući, deaktivirajte privremeno ove sustave i pokušajte ponovno.

Ritmično kočenje je korisna tehnika pri upravljanju novijim vozilima!
Ritmično kočenje je tehnika kojom se koči i otpušta kočnica u određenom ritmu, omogućujući tako kompromis između kočenja i upravljanja.

Ova tehnika je korisna kod vozila bez ABS-a (još uvijek bitna tehnika jer je prema nekim podacima na ovim područjima (RH i okolica) preko 80% vozila bez ABS sustava). Ako pak imate ABS ne biste trebali pokušavati ovu tehniku jer ABS izvodi sličnu tehniku, ali mnogo brže i preciznije.

zimske gume

Uvijek vozite u najnižem stupnju prijenosa!
Ovo nije dobra ideja ako trebate krenuti na skliskoj površini ili uzbrdici. Najniži mogući stupnja prijenosa predaje veći okretni moment kotačima, a što će zbog velike sile vjerojatno rezultirati proklizavanjem pogonskih kotača. U ovakvoj situaciji najbolje je koristiti najveći praktični stupanj prijenosa (smanjuje okretni moment) te lagano dozirati gas.

Tijekom vožnje u ovakvim uvjetima je jako bitan kompromis između kočenja i upravljanja vozilom. Najbolji kompromis je onaj stupanj prijenosa u kojem je broj okretaja motora između 2000-3000 (rpm). Takav stupanj smanjuje mogućnost proklizavanja pogonskih kotača, i omogućuje Vam kočenje motorom (po potrebi).
Vožnja u nižem stupnju prijenosa je korisna u ovim uvjetima kada se spuštate niz nizbrdicu. Kočenjem biste znatno povećali mogućnost blokiranja kotača, što rezultira gubitkom sposobnosti upravljanja (skretanje i izbjegavanje prepreka). Vožnjom u nižem stupnju prijenosa zapravo kočite motorom te se na taj način kotači mogu gotovo nesmetano okretati.

Dobro je smanjiti tlak u pneumaticima tijekom vožnje po snijegu/ledu!
Tehnički gledano, ovaj mit je istinit. Smanjenjem tlaka u pneumaticima povećaje se gazeći sloj (protektor) omogućujući bolje prianjanje pneumatika. Ipak, ovo ne biste trebali raditi!
Smanjenjem tlaka pneumatik se više zagrijava, što može biti jako opasno i rezultirati puknućem istoga, pogotovo pri većim brzinama. Stoga nikako nemojte voziti sa gumama koje nemaju dovoljan (preporučen) tlak.

Kako se smanjenjem tlaka postiže i veće prianjanje, zrak iz pneumatika možete ispustiti na kratko ukoliko zapnete u snijegu što će malo povećati sposobnost prianjanje Vaših pneumatika, te Vas uz malo sreće izvući iz nevolje. Nakon toga napumpajte gume na preporučene tlakove…

Proizvođači guma čak preporučuju povećanje tlaka u pneumaticima tijekom zime. Zašto? Tijekom zime tlak u pneumaticima se smanji uslijed kompresije zraka. Preporučeno povećanje tlaka je reda veličine od 0.2 bara (ovisno o proizvođaču pneumatika).
Kada se radi o pneumaticima, uvijek slijedite preporučene norme od strane proizvođača! Vaše gume će duže trajati (ušteda), a vožnja će biti sigurnija, piše AutoPress.

T.H.

Najnovije

Grlić Radman održao je govor koji se teško može opisati riječima: Predmet je ismijavanja na internetu

Ministar vanjskih poslova Hrvatske Gordan Grlić Radman proteklog vikenda sudjelovao je na HDZ-ovom skupu u Šibeniku, a njegov govor vrlo brzo se proširio društvenim...

Jonjić: Hrvatski mediji u iseljeništvu imaju više sluha za mene od onih u domovini

Foto:Boris Šćitar   Kandidat za hrvatskog predsjednika Tomislav Jonjić napisao je na svom facebook profilu kako hrvatski mediji u iseljeništvu imaju više sluha za njega od...

Biblijska poruka 23. 10. 2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Kakav želim biti kad se Gospodin pojavi

Lk 12,39-48   Reče Isus svojim učenicima: »Ovo znajte: kad bi domaćin znao u koji čas kradljivac dolazi, ne bi dao prokopati kuće. I vi budite...

Branitelji protiv ploče vojniku JNA u Splitu: Neprihvatljive i povijesno netočne insinuacije

Branitelji se protive postavljanju spomen-ploče Sašku Gešovskom, piše Dalmatinski portal, a objasnili su zašto: Takva ploča bi unijela neprihvatljive i povijesno netočne insinuacije o...

Kako je podcast ‘Evanđelje dana iz Međugorja’ postao duhovna tema br. 1 u Hrvatskoj?

Piše: Alen Fućak, Dijalog.hr    Na katoličkoj sceni u Hrvatskoj nikad nije dosadno. Dok se afera s podrškom katoličkih profesora Rodnim studijima i izjavom nadbiskupa...