“Hrvatski zračni prostor jedno kratko vrijeme nadzirat će borbeni avioni Mađarske i Italije”, najavio je jučer ministar obrane Mario Banožić na Hrvatskom radiju.
Rekao je da je to nužno jer će hrvatski piloti i mehaničari biti na obuci za prelazak na avione Rafale. Prema njegovim riječima, za korištenje i održavanje Rafalea bit će obučeno 90 pilota i mehaničara. Banožić nije želio otkriti kada bi mađarski i talijanski avioni mogli preuzeti nadzor hrvatskog neba.
Kako saznaje Jutarnji list, osim intenzivne obuke mehaničara i pilota, razlog za angažman talijanskih i mađarskih aviona je istek resursa hrvatskih MiG-ova. U ovom trenutku Hrvatsko ratno zrakoplovstvo raspolaže s osam borbenih aviona MiG 21. Dijelu tih aviona resursi istječu ove godine, a dijelu 2024. i nakon toga moraju biti prizemljeni. Nema službenih podataka koliko je borbenih aviona dnevno operativno spremno, a prema neslužbenim informacijama, u prosjeku je oko 60 posto njih dnevno spremno za letenje.
Banožić je jučer rekao da će prvi Rafalei u Hrvatsku stići u prvom kvartalu sljedeće godine dokad bi trebala biti gotova i infrastruktura za njihov prihvat. Posljednji bi trebali stići u prvom kvartalu 2025. godine. S obzirom na taj tempo isporuke, može se očekivati da će talijanski i mađarski avioni biti angažirani krajem ove godine.
Mađarska ima borbene avione JAS 39 Gripen, a Italija Eurofighter Typhoon i F-35 Lightning. Mađarski avioni bili bi angažirani za nadzor istočne i središnje Hrvatske, a talijanski avioni nadzirali bi zračni prostor obalnog i priobalnog dijela Hrvatske, ali pritom ne bi bili stacionirani u Hrvatskoj, nego bi prema potrebi obavljali letove u našem zračnom prostoru. Također bi u slučaju bilo koje izvanredne situacije ulazili u naš zračni prostor. U ovom trenutku Mađarska je zadužena i za nadzor zračnog prostora Slovenije.