Subota, 27. srpnja 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

Što ide Nijemcima, a što Hrvatima: Većina analiziranih proizvoda skuplja u Hrvatskoj, nego u Njemačkoj…

Danas su, u Kući Europe u Zagrebu, hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan i ravnateljica Hrvatske agencije za hranu Andrea Gross-Bošković predstavile rezultate analize kvalitete (naizgled) istih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj. Analiza je pokazala kako je kod više od polovine ispitanih proizvoda utvrđena razlika u kvaliteti, te da je većina analiziranih proizvoda skuplja u Hrvatskoj, nego u Njemačkoj.

„Iako se kvaliteta proizvoda često puta promatra kao ekonomska kategorija, važno je osigurati kriterije koji će jamčiti da razlike u kvaliteti ne budu diskriminirajuće, nego da su one zaista odraz preferencija potrošača, razlika u prehrambenim navikama ili specifičnostima područja, ali nipošto alibi za razliku u formulaciji proizvoda“, zaključila je Gross-Bošković.

„Od samog početka projekta bili smo svjesni kako se radi o iznimno osjetljivom, ali i iznimno značajnom istraživanju. Time je naša odgovornost bila veća, da ga postavimo na „zdrave noge“, da damo znanstveni pečat cijeloj priči, a sve kako bi dobiveni rezultati bili krajnje pouzdani i vjerodostojni. Upravo stoga je uzorkovanje provedeno na krajnje stručan i precizan način. Analize su povjerene vrhunskim hrvatskim akreditiranim laboratorijima, a nakon zaprimljenih rezultata, Hrvatska agencija za hranu formirala je radnu grupu stručnjaka, s kojima smo zajednički donijeli zaključke iza kojih čvrsto stojimo“, rekla je Gross-Bošković.

Istraživanje je pokazalo kako samo kod 4 od 26 ispitanih proizvoda (15%) nije nađena razlika niti u kvaliteti niti u cijeni. Kod 54% proizvoda utvrđena je razlika u kvaliteti, dok je više od 60% proizvoda, u trenutku kupnje, bilo skuplje na hrvatskom tržištu.

„Najveće razlike su uočene kod pet prehrambenih proizvoda i jednog deterdženta. Primjerice Wudy hrenovke od pilećeg i purećeg mesa na hrvatskom tržištu, suprotno nazivu su rađene od tzv. otkoštenog mesa, koje se prema EU propisima ne smije označavati kao meso. Njemački proizvod je napravljen od pravog purećeg i pilećeg mesa“, objasnila je Borzan.

Borzan je također navela primjer Hipp dječje hrane-bio riža i mrkva s puretinom gdje proizvod namijenjen hrvatskom tržištu sadrži značajno manji udio povrća i veći udio riže od njemačkog proizvoda. Razlika je i u tome što proizvod na hrvatskom tržištu ne sadrži krumpir, već samo mrkvu i rižu te ima manje omega 3 masnih kiselina. Unatoč svim razlikama, proizvodi na oba tržišta stavljeni su pod istom šifrom artikla.

„Posebnu težinu rezultatima za dječju hranu daje činjenica da je proizvod za hrvatsko tržište skuplji za više od 50%, te činjenica da se radi o proizvodu namijenjenom prehrani djece“, kazala je Borzan.

Ovo istraživanje je prvo u EU koje je uključilo i neprehrambene proizvode. Od pet testiranih velike razlike su nađene u kvaliteti deterdženta za rublje Ariel Vollwaschmittel. Pokazalo se da njemački proizvod koji za razliku od hrvatskog ima oznaku „compact“ ima znatno veću učinkovitost pranja pri nižoj temperaturi (40ºC), dok pri 60ºC razlika također postoji, ali je manja. Unatoč tome, deterdžent za njemačko tržište je oko 25% jeftiniji od onog na hrvatskom tržištu.

Značajne razlike pronađene su i kod Nutelle i Activia voćnog jogurta od jagode, a kod Haribo happy cola gumenih bombona, u njemačkom proizvodu je utvrđena znatno veća količina ukupnog šećera od deklarirane.

„I ovo istraživanje je, kao i ranija europska istraživanja, potvrdilo opravdanost stava više od 80% naših građana koji misle da ih multinacionalne kompanije tretiraju kao građane drugog reda. Moj posao je da EU radi za ljude, a ovi rezultati su veliki doprinos rješavanju ovog problema na razini EU. Rezultati su već poslani povjerenici Europske komisije za zaštitu potrošača Veri Jourovoj“, kaže Borzan.

„Iako se kvaliteta proizvoda često puta promatra kao ekonomska kategorija, važno je osigurati kriterije koji će jamčiti da razlike u kvaliteti ne budu diskriminirajuće, nego da su one zaista odraz preferencija potrošača, razlika u prehrambenim navikama ili specifičnostima područja, ali nipošto alibi za razliku u formulaciji proizvoda“, zaključila je Gross-Bošković.

I.M.

Najnovije

M. P. Thompson i Hrvatske Ruže predstavljaju novi domoljubni hit “Ako ne znaš šta je bilo”

Foto:Screenshot/Youtube Najpopularniji hrvatski glazbenik Marko Perković Thompson i grupa Hrvatske Ruže predstavljaju novu pjesmu "Ako ne znaš šta je bilo", apsolutni domoljubni hit čiji je...

Marin Miletić: Muškarci koji kažu da su žene predstavljaju žene na Olimpijadi?

Mnogi su ostali šokirani kada su Francuzi poslali i grotesknog muškarca koji služi kao maskota ljudima sjena da bude jedan od onih sportaša koji...

Ivana Petrović: Protiv Hrvatske se vodi hibridni rat: ‘Svakom laiku jasno je odakle’

Foto:Nova TV/Arhiva   Ministarstvo vanjskih poslova je objavilo da su tri crnogorska političara proglašena nepoželjnima u Hrvatskoj. Riječ je o Andriji Mandiću, predsjedniku Skupštine Crne Gore,...

Predstavnici RH, Crkve i bosanskohercegovačkih Hrvata obilježili obljetnicu masakra u Briševu

Foto:Facebook/Zoran Piličić   Predstavnici Republike Hrvatske, Crkve i Hrvata u BiH u četvrtak su u Briševu kraj Prijedora obilježili tragičnu obljetnicu velikosrpskog masakra nad tamošnjim Hrvatima. Generalni...

Biblijska poruka 26.7.2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Udijeli mi srce pozorno i prijamljivo

Foto:Radiopostaja Mir Međugorje   Mt 13, 18-23 Reče Isus svojim učenicima: »Vi, dakle, poslušajte prispodobu o sijaču. Svakomu koji sluša Riječ o Kraljevstvu, a ne razumije, dolazi...