“SULUDE CIJENE”: CNN PIŠE O ŠOKU KOJEG DOŽIVLJAVAJU AMERIČKI TURISTI – ALI U ITALIJI, “2 eura za prerezati sendvič napola, 60 eura za dvije kave i dvije bočice vode!”

Ljeto 2023. bit će zapisano kao jedno od najskupljih u povijesti nakon niza skandala s dizanjem cijena u kafićima i restoranima koji su podjednako pogodili strane turiste i Talijane, piše CNN. Ako ste mislili da se tekst odnosi na Hrvatsku – ne, radi se o Italiji gdje je mnogo toga vezanog za turizam dvostruko, pa i trostruko skuplje nego lani! A ni prije nije bilo jeftino…

Uzmimo par koji je na obalama jezera Como platio 2 eura za prerezivanje sendviča sa šunkom na pola, ili mladu majku u rimskom primorskom gradu Ostia kojoj su naplatili 2 eura za podgrijavanje dječje bočice u mikrovalnoj pećnici.

Paru turista naplaćeno je 60 eura za dvije kave i dvije male boce vode u hotelu Cervo na Sardiniji, a vlasnik je rekao za CNN da su cijene bile jasno navedene i da se naplaćuje “uglavnom pogled na skupe jahte obližnjoj luci”.

Turistima su dodatno naplaćivali i 2 eura za – prazan! – tanjur u blizini Portofina u sjevernoj Italiji, i 10 centi za posip kakaa na cappuccinu u caffe baru Lake Como. Talijanski kafići rijetko koriste kakao na cappuccinu, pa su stoga opravdali naplatu.

Ove slučajeve, koje su lokalni mediji nazvali “suludim računima”, dokumentirala je skupina za zaštitu potrošača Consumerism No Profit, koja izvještava o nevjerojatnom porastu cijena od 130% u turističkim područjima Italije ovog ljeta.

Ne dižu cijene samo ugostitelji. Visoke cijene goriva i energije učinile su ljeto nevjerojatno skupim.

Cijene su postale toliko izvan kontrole—oko 240% više nego u drugim mediteranskim odredištima — da mnogi Talijani napuštaju svoja uobičajena lokalna mjesta za odmor u kolovozu, i umjesto toga se odlučuju za obalne zemlje poput Albanije ili Crne Gore, koje baš i ne Talijanski šarm ili kuhinju, ali su pristupačnije, piše CNN. Mi bismo dodali i Hrvatsku – u Istri i na Kvarneru je zabilježen osjetan porast broja talijanskih turista ove godine.

Čak je i talijanska premijerka Giorgia Meloni ove godine bila na kratkom odmoru na plaži u Albaniji, potvrdio je njezin ured.

Grupa Confcommercio predviđa da će samo 14 milijuna Talijana otići na odmor unutar Italije oko tradicionalnog Ferragosta, oko 30% manje u odnosu na brojke prije Covida.

“Vrlo snažno povećanje cijena u sektorima zračnog prijevoza, smještaja i turističkih aranžmana duboko je promijenilo navike Talijana na odmoru”, rekao je Furio Truzzi iz skupine za zaštitu potrošača Assoutenti.

Truzzi je dodao da cijene neće spriječiti Talijane da odu na odmor, ali će utjecati na to koliko dugo će ostati.

“A paradoks je da će unatoč smanjenju dana odmora, potrošnja biti veća: ljetni praznici 2023. koštat će Talijane 1,2 milijarde eura više nego 2022., iako s manje noćenja izvan doma”, rekao je.

Strani turisti više su nego nadoknadili pad, a talijansko ministarstvo turizma predviđa da će 68 milijuna turista posjetiti Italiju tijekom ljeta, više od tri milijuna više od brojki prije pandemije, što ih čini najlakšom metom za dizanje cijena.

Amerikanci i azijski turisti su ove godine došli u gomilama, kaže talijansko ministarstvo turizma, zamjenjujući ruske turiste koji su više trošili i koji su obično ostajali dulje, ali koji su odsutni ove godine zbog rata u Ukrajini.

Najgori prijestupnici

U Pugliji dnevni najam dviju ležaljki i jednog suncobrana tijekom tjedna u prosjeku iznosi 50 eura, a vikendom gotovo duplo, ali sjevernije, cijena za sjedenje u prvom redu na prepunoj plaži može biti i trostruka, počevši od oko 150 eura dnevno tijekom tjedna, i još više tijekom vikenda, posebno u ekskluzivnijim područjima kao što je Portofino — ako mještani već nisu rezervirali suncobrane u prvom redu.

“Sharm el Sheik [u Egiptu] košta manje, što je razlog zašto toliko Talijana odlazi u inozemstvo”, kaže Paolo Manca iz Federalberghija (Hotelska federacija), objašnjavajući da boravak na tradicionalnom talijanskom mjestu za odmor kao što je otok Sardinija obitelj može koštati na tisuće eura dnevno, počevši od skupog trajekta ili zrakoplovne karte, prenapuhanih cijena hotela i skupih obroka.

Na pitanje koliko su platili dva Aperol Spritzza u kafiću na Piazzi Navona u središtu Rima, Amerikanci Betsy i James Cramer rekli su da im je bilo neugodno priznati koliko su platili. Ali znali su da će platiti više da bi sjedili na popularnom mjestu.

“Preplatili smo sladoled, pića i hotel, ali to smo očekivali”, rekla je Betsy za CNN. “Isplanirali smo ovo putovanje prije Covida i sanjali smo o njemu iako smo čitali naslove o visokim cijenama.

“Samo morate pročitati jelovnik i pitati ima li dodatnih troškova. A ako ih ima, onda morate ili otići ili jednostavno to progutati.”

Dok visoke cijene mogu utjecati na prosječnog turista, luksuzni turizam ove je godine porastao, prema talijanskom ministarstvu turizma, koje kaže da će rekordnih 11,7 milijuna putnika odsjesti u hotelima s pet zvjezdica u Italiji ovog ljeta, prema evidenciji rezervacija.

“U kolovozu luksuzni turizam nastavlja rasti, za razliku od uobičajenog turizma”, napisao je Antonio Coviello, istraživač iz talijanskog Nacionalnog istraživačkog centra u izvješću o luksuznim putovanjima objavljenom ovog tjedna, dodajući da rizik od pretjeranog turizma u luksuznom sektoru je zabrinjavajuća jer bi mogla podići cijene u sektoru putovanja srednjeg ranga kako bi se zadovoljili oni koji troše više.

Talijanska ministrica turizma, Daniela Santanche, rekla je da je unatoč sezoni obilježenoj lošim naslovima o rastu cijena i manjem broju Talijana koji putuju, ljeto bilo odlučujući trenutak u oporavku Italije nakon pandemije.

“Ne bih govorila o neuspjehu, ali ni o uspjehu”, rekla je ovaj tjedan. “Rekla bih da konačno možemo ponovno početi razgovarati o turizmu i planirati sljedeće poteze. Zapravo, ovo je prva godina bez pandemijskih ograničenja i stoga, u određenom smislu, o 2023. možemo govoriti kao o ‘nultoj godini’”