Subota, 27. srpnja 2024.

Ne pitaj što Domovina može učiniti za tebe, nego što ti možeš učiniti za Domovinu

U ŠKOLAMA HRVATSKA POVIJEST BEZ POVIJESTI HRVATA: Primjedbe na kurikul nastavnog predmeta Povijest za osnovne škole

Savjetovanje sa zainteresiranom javnosti o nacrtu odluke o donošenju kurikula za nastavni predmet povijest za osnovne škole u Republici Hrvatskoj

Imam nekoliko primjedbi i pitanja za nastavni program povijesti ;

povijest za 5. razred

1. Pregledavajući slijed povijesnih cjelina primijetila sam da između 5. i 6. razreda nedostaje cijelo razdoblje od propasti Rimskog carstva, Bizanta, do dolaska Hrvata, naseljavanja u obalne gradove, do pokrštavanja i formiranja države. 5. razred završava sa cjelinom 5.5 Rimski svijet uz napomenu da se vodi računa o prostoru današnje Hrvatske u antičko doba, da bi se u 6. razredu nastavilo sa cjelinom 6.1. Srednjovjekovni svjetovi. Znači preskočeno je razdoblje Bizanta, iz kojeg su ostali mnogi kulturni spomenici među kojima je Eufrazijeva bazilika u Poreču iz 6. stoljeća, jedna od najljepših sačuvanih spomenika kulture rane bizantske umjetnosti i ranokršćanska bazilika Sv. Marije Formoze u Puli, isto iz 6.stoljeća, od koje je ostalo sačuvana samo Kapelica Sv. Marije Formoze. Preskočen je dolazak Hrvata , njihova integracija u obalne Bizantske gradove, pokrštavanje i formiranje države. Izostalo je i priznanje Hrvatske države od strane Pape Ivana VIII. sa dva pisma knezu Branimiru. Pitanje je hoćete li taj dio povijesti uključiti u jednu cjelinu i pridodati na početak 6. razreda?

povijest za 6. razred

2. Imam još jednu primjedbu o cjelini 7.4. pri kraju 7. razreda, koja završava sa ” nastankom Kraljevstva SHS.” Taj naziv ne odgovara povijesnim činjenicama. Ženevskom deklaracijom potpisanom 9, studenog 1918. godine nastala je Država Slovenaca, Hrvata i Srba, da bi 1.prosinca 1918,godine delegacija Narodnog vijeća Države SHS otišla u Beograd moliti da se priključe Kraljevini Srbiji. Tada je regent Aleksandar Karađorđević proglasio Kraljevinu SHS. Prema tome taj naziv “Kraljevstvo SHS” treba zamijeniti sa Državom SHS i kasnije sa Kraljevinom SHS.

povijest za 7.razred

3.Povijesno gradivo 8. razreda je preobimno ili nije dobro raspoređeno. Povijesnom cjelinom kojom počinje 8. razred 8.1. Izazovi međuraća, a završava sa 8.4. Hrvatska nakon 1945 gradivo je preobimno, tako da se veoma malo sati može posvetiti Domovinskom ratu. A kako svi znamo da je po Ustavu RH, Domovinski rat temelj na kojem je nastala samostalna Republika Hrvatska;

“na povijesnoj prekretnici odbacivanja komunističkog sustava i promjena međunarodnog poretka u Europi, hrvatski je narod na prvim demokratskim izborima (godine 1990.), slobodno izraženom voljom potvrdio svoju tisućgodišnju državnu samobitnost. – u novom Ustavu Republike Hrvatske (1990.) i pobjedi hrvatskog naroda i hrvatskih branitelja u pravednom, legitimnom, obrambenom i oslobodilačkom Domovinskom ratu (1991. – 1995.) kojima je hrvatski narod iskazao svoju odlučnost i spremnost za uspostavu i očuvanje Republike Hrvatske kao samostalne i nezavisne, suverene i demokratske države.”

Smatram da treba više pozornosti i više sati posvetiti Domovinskom ratu, na kraju 8. razreda. Znam da djeca idu u Vukovar tri dana, koje plaća Ministarstvo obrazovanja, i tamo se upoznaju sa tim djelom Domovinskog rata, ali nije se rat vodio samo u Vukovaru, već i u drugim dijelovima Hrvatske i na diplomatskom planu i o tome trebaju više naučiti.

povijest za 8.razred

Odluku  o donošenju kurikula za nastavni predmet Hrvatski jezik  za osnovne škole u Republici Hrvatskoj

Premalo prostora posvećeno je pisanju, odnosno Pravopisu i Gramatici, kao da učenicima pisanje neće trebati, jer će se pretežno služiti tipkovnicom. Pravopis nije samo pisanje rukom, pravopis se očituje i kod pisanja tipkovnicom, mada postoje programi koji ispravljaju pravopisne i gramatičke pogreške.

Međutim svjedoci smo svakodnevno polupismenim tekstovima po društvenim mrežama upravo iz nepoznavanja pravopisa i gramatike. Stoga mislim da djecu treba učiti ne samo pravilnom pisanju, nego i gramatici.

Podjela područja na,

  • Hrvatski jezik i komunikacija
  • Književnost i stvaralaštvo
  • Kultura i mediji

je nedovoljna, jer ima malo pravopisa i gramatike. Uključen je u nastavni program 2.3.i 4. razreda, ali nedovoljno. Više bi odgovarala podjela po prijedlogu dr. Srećka Listeša i mojoj nadopuni na ;

  • Hrvatski jezik sa gramatikom
  • Slušanje i govorenje
  • Pisanje ili pravopis
  • Lektira ili analiza književnih tekstova.

Sa prijedlogom obvezne i neobavezne lektire dr. Listeša potpuno sam suglasna i podupirem ga;

Prijedlog u ime Društva profesora hrvatskog jezika, dr.sc. Srećko Listeš

Prijedlog popisa obveznih djela za osnovnu školu od 5. do 8. razreda:

  • Ivana Brlić-Mažuranić, Priče iz davnine
  • Pero Budak, Mećava
  • Dobriša Cesarić, izbor iz poezije
  • Vladan Desnica, Pravda
  • Danijel Dragojević, Bajka o vratima
  • Dubravko Horvatić, Junačina Mijat
  • Tomić Slavko Kolar, Breza
  • Milivoj Matošec, Strah u Ulici lipa
  • Vjenceslav Novak, Iz velegradskog podzemlja
  • Zoran Pongrašić, Djevojčica koja je preskočila nebesa
  • Đuro Sudeta, Mor
  • August Šenoa, Povjestice
  • Dinko Šimunović, Duga, Alkar
  • Dragutin Tadijanović, Dani Djetinjstva

Prijedlog za čitanje cjelovitih djela ili ulomaka

Hrvatski pisci: usmene narodne priče i pjesme,

  • Ivana Brlić-Mažuranić,
  • Milivoj Matošec,
  • Ivan Kušan, Grigor Vitez,
  • Zlatko Krilić, Tito Bilopavlović,
  • Branka Primorac, Hrvoje Hitrec,
  • Anto Gardaš, Andrija Kačić Miošić,
  • Antun Mihanović, Ivan Mažuranić,
  • August Šenoa, Petar Preradović, A
  • ntun Gustav Matoš, Marija Jurić Zagorka,
  • Dinko Šimunović, Vladimir Nazor,
  • Dobriša Cesarić, Miroslav Krleža,
  • Dragutin Tadijanović, Nikola Milićević,
  • Ivan Raos, Josip Pupačić, Ivan Slamnig,
  • Luko Paljetak, Božidar Prosenjak,
  • Dubravko Horvatić, Danijel Dragojević,
  • Stjepan Tomaš, Dubravko Jelačić-Bužimski,
  • Đuro Sudeta, Hrvoje Hitrec, Petar Gudelj,
  • Pavao Pavličić, Šime Storić, Elvis Bošnjak,
  • jasminka Tihi Stepanić
  • Strani pisci: Ezop, Tisuću i jedna noć,
  • Walter Scott, Adam Mickiewicz,
  • Hans Christian Andersen, Charles Dickens,
  • Mark Twain, Robert Louis Stevenson,
  • James Fenimore Cooper, Selma Lagerlof,
  • Jack London, Oscar Wilde, Clive Staples Lewis,
  • Roald Dahl, John Ronald Reuel Tolkien,
  • Clive Staples Lewis, Jules Verne, Ferenc Molnar,
  • Alaksandar Puškin, Ivan Cankar

Piše-Lili Benčik

Najnovije

M. P. Thompson i Hrvatske Ruže predstavljaju novi domoljubni hit “Ako ne znaš šta je bilo”

Foto:Screenshot/Youtube Najpopularniji hrvatski glazbenik Marko Perković Thompson i grupa Hrvatske Ruže predstavljaju novu pjesmu "Ako ne znaš šta je bilo", apsolutni domoljubni hit čiji je...

Marin Miletić: Muškarci koji kažu da su žene predstavljaju žene na Olimpijadi?

Mnogi su ostali šokirani kada su Francuzi poslali i grotesknog muškarca koji služi kao maskota ljudima sjena da bude jedan od onih sportaša koji...

Ivana Petrović: Protiv Hrvatske se vodi hibridni rat: ‘Svakom laiku jasno je odakle’

Foto:Nova TV/Arhiva   Ministarstvo vanjskih poslova je objavilo da su tri crnogorska političara proglašena nepoželjnima u Hrvatskoj. Riječ je o Andriji Mandiću, predsjedniku Skupštine Crne Gore,...

Predstavnici RH, Crkve i bosanskohercegovačkih Hrvata obilježili obljetnicu masakra u Briševu

Foto:Facebook/Zoran Piličić   Predstavnici Republike Hrvatske, Crkve i Hrvata u BiH u četvrtak su u Briševu kraj Prijedora obilježili tragičnu obljetnicu velikosrpskog masakra nad tamošnjim Hrvatima. Generalni...

Biblijska poruka 26.7.2024. i tumačenje fra Tomislava Pervana: Udijeli mi srce pozorno i prijamljivo

Foto:Radiopostaja Mir Međugorje   Mt 13, 18-23 Reče Isus svojim učenicima: »Vi, dakle, poslušajte prispodobu o sijaču. Svakomu koji sluša Riječ o Kraljevstvu, a ne razumije, dolazi...